اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

قارچ ناخن و عوامل ایجاد آن

قارچ ناخن یک عفونت است که ناخن های پا و دست را تهدید میکند، که در آن ناخن ها نرم، کدر، سفید و ضخیم می گردند.قارچ از محیط، خاک و یا از طریق تماس با حیوانات اهلی، افراد را مبتلا میکند، قارچ ناخن یک موجود زنده بسیار ریز است که می تواند ناخن انگشتان دست و پا را عفونی کنند، این موجودات زنده موسوم به درماتوفیت ها هستند، قارچ ناخن در زیر ناخن حرکت می کند.

ناخن یک مکان امن برای آن است در زمانی که در حال رشد است و ناخن آنقدر سخت است که چیزی نمی تواند به آن برسد و جلوی رشد قارچ را بگیرد.موجود زنده ای که موجب قارچ ناخن می شود، می تواند اغلب اوقات از فردی به فرد دیگر منتقل شود چون این موجودات زنده می توانند، در جاهایی که هوا مرطوب باشد و مردم با پای برهنه هستند بهتر زندگی کنند.

این قارچ ها می تواند در مکان هایی مانند محل دوش گرفتن و حمام ها و رخت کن ها باشند و در افرادی که از ناخن گیر مشترک استفاده می کنند و افرادی از آنها عفونت قارچی ناخن دارند می توانند موجب گسترش آن شوند. عفونت قارچی ناخن ها همچنین می تواند از یک ناخن به ناخن های دیگر یک فرد منتقل شود. قارچها موجودات فرصت طلبی هستند و در تمام مکانها به خصوص مکانهای گرم و مرطوب مانند کف سالنهای ورزشی، رختکن، داخل کفش و جوراب و حتی در کف آشپزخانه یافت میشوند.قارچ ناخن تغییرات گوناگونی در رنگ ناخن یا شکل طبیعی ناخنها ایجاد میکند که البته بستگی به نوع قارچ دارد.

با گسترش تزریق پرکننده‌ها، افراد سودجو انگیزه پیدا کردند تا بدون دانش، تجربه و مهارت کافی، اقدام به تزریق ژل نمایند. تزریق فیلر در اصفهان نیز خدمتی است که فقط و فقط باید توسط پزشک انجام شود و این اقدام، در اماکنی مانند آرایشگاه‌ها و مراکز غیر مجاز سطح شهر، بر خلاف قاعده است و تخلف محسوب می‌گردد. به همین جهت توصیه می‌شود؛ برای این عمل به پزشکان پوست مراجعه کرده تا از عوارض غیر قابل پیش بینی تزریق ژل یا فیلر جلوگیری نمایید.

عوامل تشدید قارچ های ناخن

- رطوبت اطراف ناخن
- ضربه های شدید به ناخن
- مصرف کورتون به صورت خوراکی وموضعی
- بیماری هایی مانند دیابت و ایدز
- داشتن شغل های صنعتی و کشاورزی
- ایجاد رخنه و ترک در ناخن ها
- مصرف داروهای شیمی درمانی یا ابتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی
- پوشیدن طولانی مدت کفش بخصوص کفش نا مناسب که موجب تعریق زیاد می شود.

اگر به قارچ ناخن مبتلا شدیم چه کنیم ؟

- از دست دادن با اطرافیان به شدت خودداری نمایید چرا که امکان انتقال قارچ وجود دارد
- ناخن های خود را خشک و خنک نگه داشته و در معرض نور آفتاب قرار دهید.
- در مورد درگیری ناخن های دست، از دستکش های لاتکس یا لاستیکی دارای پوشش داخلی پنبه ای برای ظرف شستن یا سایر کارهایی که با شستشو با آب یا مواد شیمایی سروکار دارند استفاده کنید.
- وسایل حمام، کفش و حوله را با افرادی که قبلا دچار این بیماری شده اند به طور مشترک استفاده نکنید.
- خانمها هم سعی کنند ناخنهایشان را در یک خط مستقیم بچینند و از لاک ناخن استفاده نکنند زیرا لاک رطوبت را بین ناخن و بستر ناخن نگه میدارد.بسیاری از خانم هایی که مرتب لاک می زنند یا از ناخن مصنوعی استفاده می کنند به محض تغییر شکل ناخن یا تغییر رنگ آن فکر می کنند دچار قارچ ناخن شده اند، درست است که این علایم از علایم قارچ ناخن هستند اما نه همیشه، کاشت ناخن زمینه را برای آسیب رسیدن به ناخن فراهم می کند و هر آسیبی زمینه را برای ابتلای ناخن به قارچ فراهم خواهد کرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :تابش [ 1402-06-17 ]
سلام خسته نباشید من چند ماهه ناخنای دستم حفره حفره شدن و ناخانای دستم زیرشون هوارفته و دولایه شدن لایه زیری نه گوشته نه ناخن دکترم رفتم ولی خوب نشدم ولی از پیشرفتش جلو گیری کرد .ما چابهاریم دکتر دیگه ای هم اینجا نیست ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه عواملی باعث تخریب کلاژن می شوند؟چه عواملی باعث تخریب کلاژن می شوند؟

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین بدن ما و یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی استخوان، ماهیچه‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها و پوست است. همچنین در بخش‌های دیگر بدن ازجمله رگ‌ها، قرنیه‌ی چشم و دندان‌ها یافت می‌شود ... ادامه مطلب

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد، صورت، بدن و بیکینیمراقبت های بعد از لیزر موهای زائد، صورت، بدن و بیکینی

لیزر موهای زائد، روشی برای کاهش و رفع موهای زائد بدن است که پس از پایان دوره آن پوستی صاف و بی مو خواهید داشت ... ادامه مطلب

کدام دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد صورت بهتر است؟کدام دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد صورت بهتر است؟

امروزه لیزر موهای زائد به عنوان بهترین روش از بین بردن موهای زائد صورت و بدن، شناخته می شود. ... ادامه مطلب