اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

عوامل موثر در ریزش مو

اگر با مشکل ریزش مو مواجه هستید، دانستن دلایل این عارضه می‌تواند شما را در رفع آن یاری رساند. برای آگاهی از برخی علل ریزش مو ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

درمان ریزش مو خود را به ما بسپارید. کلینیک دکتر لادن ناظمی ارائه دهنده خدمات درمانی ریزش مو در اصفهان به متقاضیان گرامی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره‌های درج شده در این صفحه تماس حاصل فرمایید.

عوال مؤثر در ریزش مو عبارتند از:

ژنتیک

براساس برخی از مطالعات، ژن طاسی روی کروموزوم‌های آتوزومال قرار داشته و روی کروموزوم جنسی نیست. با وجود اینکه جایگاه دقیق این ژن ها مشخص نیست ولی این ژن در مردان به صورت اتوزومال غالب و در زنها بصورت آتوزومال مغلوب منتقل میشود. درمرحله جنینی ژن طاسی باعث میشود یکسری از فولیکول های مو نسبت به دی هیدروتستوسترون حساس شوند و بعد از بلوغ به دنبال افزایش سطح هورمونهای اندروژنی، این فولیکول های حساس وارد مرحله کوچک سازی شده و از بین میروند.

استرس

از دیگر عوامل مهم ریزش مو استرس می باشد. استرس شدید باعث میشود درصد زیادی از موها در یک زمان وارد مرحله تلوژن شوند و رشدشان متوقف گردد. چند ماه پس از استرس وارد شده، موهای در حال استراحت دچار ریزش شده به حدی شدید خواهد بود که باعث نگرانی فرد میشود. این استرس میتواند شامل یک ضربه روحی ناگهانی (مرگ یکی از نزدیکان، از دست دادن شغل،جدایی و ...) یا بیماری (تب شدید، عفونت، آنفولانزا و...) یا خستگی شدید ناشی از کار زیاد، داشتن جراحی و ... باشد، به این حالت تلوژن افلوویوم می‌گویند.

شیمی درمانی و رادیوتراپی

این درمان ها عوامل پرقدرتی هستند که باعث توقف فاز رشد و ریزش مو میشوند.شیمی درمانی و رادیوتراپی روی سلولهایی از بدن که به سرعت تقسیم میشوند مثل سلولهای سرطانی اثر کرده و باعث از بین رفتن آنها می شود، از آنجا که سلولهای فولیکول مو نیز سرعت تقسیم بالایی دارند، در نتیجه تحت تاثیر قرار گرفته و دچار ریزش میشوند. البته این حالت موقتی بوده و چند ماه بعد از توقف شیمی درمانی، موها شروع به رشد میکنند، به این حالت آناژن افلوویوم گفته می شود.

تغذیه

تغذیه نامناسب نیز پس از مدتی سبب ایجاد کمبود ویتامین ها، پروتئین، آهن و سایر مواد معدنی شده که هر یک از این کمبودها می توانند باعث ریزش شدید مو شوند. در صورت تغذیه مناسب و رفع کمبودها این اثر موقتی بوده و ریزش مو مجددا طبیعی می شود. در اکثر کشورها فقر غذایی به ندرت دیده می شود و مشکلات تغذیه ای بیشتر مربوط به رژیم ها و عادات غذایی نادرست می باشد که سبب محروم شدن موها از مواد مغذی می گردند، در نتیجه موها وارد فاز تلوژن یا استراحت شده که به دنبال آن 5-2 ماه بعد دچار تلوژن افلوویوم می شوند.

عدم تعادل هورمون ها

آندروژن ها هورمون های مردانه هستند که در هر دو جنس زن و مرد وجود دارند و مسبب ایجاد طاسی با الگوی مردانه در زنان نسبت به مردان کمتر باشد. هورمون های دیگری که بر ریزش مو موثرند عبارتند از : کمبود هورمون های هیپوفیز و زیاد بودن یا کمتر بودن هورمون های تیروئید که باعث نازک شدن موها می شوند. کمبود گذرای هورمون های تیروئید پس از بارداری در ریزش مو موثر است. در خانم ها به دنبال یائسگی میزان هورمون های استروژن و پروژسترون کاهش یافته ولی آندروژن ها که از غده فوق کلیه ترشح می شوند، تغییر نمی کنند. نتیجه این عدم تعادل بروز بیشتر طاسی با الگوی مردانه ( ناشی از آندروژن ها ) پس از یائسگی می باشد.

مواد شیمیایی

مواد شیمایی که در رنگ کردن مو، فر کردن ، صاف کردن و دکلره کردن موها استفاده میشوند، می توانند باعث خشکی و خرد شدن موها شده و ریزش موقتی ایجاد کند. در مواردی که استفاده از این مواد مکرر صورت گیرد، این نوع ریزش موها دائمی شده و دیگر موهای ریخته شده رشد نمی کنند.

سن

تعداد فولیکول های مو از سن بلوغ به بعد با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. هنگامی که فرد بین 30-20 سال سن دارد، حدود 615 فولیکول در هر سانتی متر مربع پوست سر وجود خواهد داشت . وقتی سن فرد به حدود 50 سال می رسد، تعداد فولیکول های پوست سر به حدود 485 فولیکول در هر سانتی متر مربع کاهش می یابد. در سن حدود 90-80 سال تعداد فولیکول ها به 415 فولیکول در هر سانتی متر مربع می رسد.

داروها

مطالعات اخیر نشان داده اند که برخی از داروها باعث ریزش مو می شوند.داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین،هپارین و فتیدین، همچنین داروهای ضد تیروئید نظیر تیواوراسیل و داروهای ضد سرطان مثل سیکلوفسفامید،آدریامایسین، وینکریسنین و نیز مصرف قرص های ضد بارداری همگی دارای عارضه ریزش مو هستند .مصرف بیش از حد ویتامین A نیز سبب ریزش مو میشود.

تزریق چربی یکی از روشهای رایج و پرطرفدار برای فرم دهی و افزایش حجم در صورت و بدن است. ماندگاری و ایجاد ظاهری مطلوب در تزریق چربی، ارتباط تنگاتنگی با مهارت در تزریق دارد. دکتر لادن ناظمی یکی از پزشکان مجرب و با مهارت بالا است که تزریق چربی در اصفهان توسط ایشان انجام می‌پذیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رکسانا موحد [ 1402-07-06 ]
سلام من دختری هستم ۱۵ سالمه و جدیدا ریزش مو دارم و کف سرم پوسته های درشتی میده. باید چه کاری انجام بدم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوانسازی با تزریق ژل چگونه است؟جوانسازی با تزریق ژل چگونه است؟

تزریق ژل یک عمل زیبایی است که مانند جادویی برای کاهش چین و چروک پوست صورت و سایر علائم پیری عمل می‌کند. این عمل باعث می‌شود چهره حجم بگیرد و درخشش و طراوت خود را دوباره به دست آورد ... ادامه مطلب

ماندگاری ، عوارض، مراقبتها و انواع فیلر لبماندگاری ، عوارض، مراقبتها و انواع فیلر لب

فیلر لب ماده ای است که به روش تزریق باعث حجیم شدن لب ها می گردد و ظاهری برجسته به لب ها می دهد همچنین فرم آنها را نیز اصلاح می کند. ... ادامه مطلب

پروتز چانه باتزریق چربیپروتز چانه باتزریق چربی

اگر چانه به هر دلیلی بسیار کوچک، پهن،کوتاه، نوک‌تیز یا عقب‌رفته باشد، راه‌های زیادی برای اصلاح شکل چانه و هماهنگی بیشتر در صورت وجود دارد. پزشک توسط تزریق چربی، برجسته کردن چانه را انجام می‌دهد ... ادامه مطلب