اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشیدارائه خدمات پوست

تعریف چاقی

به طور خلاصه انباشت زیاد از حد بافت چربی که در اثر اضافه جذب انرژی دریافتی نسبت به انرژی مصرفی فرد است. که براساس شاخص مهمی تحت عنوان BMI سنجیده می گردد. این شاخص برای سنجش وزن مناسب و بررسی میزان اضافه وزن است و همچنین اندازه گیری میزان تناسب وزن نسبت به قد فرد است (وزن/ قد ). در این شاخص چند عدد تعریف شده است که به عبارت زیر می‌باشند:

زیر 5/18 (کمبود وزن) 9/24 5/18 (وزن نرمال)
25 9/29 (اضافه وزن) 30 9/34 (چاقی درجه 1)
35 9/39 (چاقی درجه 2) بیشتر از 40 (چاقی مفرط و مرگبار)

که با تعیین دامنه ی فوق توسط پزشک در صورت نیاز می توان به درمان پرداخت.

9 علت اصلی چاقی

  1. مصرف غذاهای پر انرژی مثل مواد قندی و چربی
  2. پرخوری های نادرست و عدم تمایل به خوراکی های سالم مثل میوه ها و سبزیجات
  3. عدم فعالیت فیزیکی مکفی و انجام ورزش های مناسب و منظم
  4. افزایش سن
  5. عدم مدیریت خواب و زمان های استراحت ؛ کم خوابی و بدخوابی علت بسیار مهمی است
  6. یکسری بیماری مثلا اختلالات غدد داخلی بدن مثل کم کاری غده تیروئید
  7. بیماری هایی که منجر به کاهش عملکرد فرد می شوند ؛ بیماری های استخوانی و مفصلی مثل ( آرتروز و رماتیسم و...)
  8. داروها ی خاص
  9. و علل مهم ارثی

علل ارثی

عوامل محیطی

  1. ماشینی شدن زندگی و کاهش فعالیت افراد ، استفاده از اتومبیل؛آسانسور؛پله برقی؛ ...
  2. مصرف غذاهای چرب و سرخ نشدنی؛ مواد قندی و شیرین؛ چربی و نوشابه های گازدار

بیماری ها

مصرف داروها

این اثرات ممکن است مستقیم باشند مثل داروهای( ضد بارداری و کورتون ها)
و ممکن است غیر مستقیم باشند مثل داروهای (ضد افسردگی و ضد اضطراب) که منجر به خواب آلودگی و بدنبال آن عدم تحرک کافی می گردند.

سایر علل

برخی علل غیرشایع؛ که حتی به ذهن اغلب افراد هم خطور نمی کند عبارتند از:

حالا که با علل فوق آشنا شدیم، باید چکار کنیم که با این بیماری برخورد مناسب را داشته باشیم. مطابق علل فوق تغذیه عامل بسیار مهمی است پس کمی به نقش تغذیه و نحوه مدیریت آن برای پیشگیری و حل این بیماری می پردازیم.

کالری چیست؟

ژول واحد استاندارد کالری است؛ یک کالری معادل انرژی است که لازم است تا دمای یک لیتر آب یک درجه سانتی گراد افزایش یابد.
این کالری و انرژی حاصل از غذا در بدن یه سه دسته تقسیم می شود :

  1. برقراری میزان متابولیسم پایه؛ برای حفظ عملکرد بدن و انجام فعالیت های حیاتی (غیر ارادی)
  2. ترموژنز(فرآیند هضم غذا ) 10% است
  3. انرژی برای فعالیت عضلانی، کارهای روزانه و ورزش (ارادی)

ما باید انرژی مازاد دریافتی را در گزینه 3 صرف کنیم؛ رژیم سالم برای حفظ وزن و سلامتی ضروری است.
تغذیه و فعالیت باید در یک تعادل منفی برای ارتقاء کاهش وزن قرار بگیرند (افزایش انرژی دریافتی و کاهش انرژی مصرفی)
و اما رژیم درست؛ تغییر شیوه زندگی به جای رژیم های سخت و کوتاه و انتخاب غذاهای مناسب بسیار موثر است.

  1. شام زود بخورید ( افزایش مصرف صبحانه و کاهش وعده شام )
  2. مصرف صبحانه و دریافت کالری در شروع روز باعث افزایش متابولیسم بدن و توقف احساس گرسنگی درطول روز است و همچنین زمان کافی برای سوخت و ساز را برای شما فراهم می کند.
  3. مصرف آب
  4. مصرف 5 تا 6 وعده ی غذایی کوچک به جای 3 وعده ی بزرگ ( افزایش انسولین و در نتیجه افت قند ) و کاهش حس گرسنگی
  5. عدم مصرف نوشیدنی های گاز دار و قندی که متاسفانه بسیار رایج است (آب و چای جایگزینی مناسب است)
  6. مصرف کربوهیدرات های پیچیده مثل حبوبات و برنج قهوه ای زیرا که قند خونتان را دیرتر با بالا می برند و مدت زیادی شما را سیر نگه می دارند.
  7. در مقابل ولع شدید خوردن مقاومت کنید و یک لیوان آب بنوشید تا مکانیسم های گرسنگی را مهار کنید.
  8. قبل از سیری کامل دست از خوردن بکشید زیرا زمانی طول می کشد تا سیگنال های سیری و کفایت مصرف غذا به مغز برسند( آرام بخورید)
  9. غذا را کاملا بجوید ولی از شمردن لقمه ها و شمارش کالری لحظه به لحظه خودداری کنید.

یکسری از رفتارهای موثر برای انتخاب روش های درست تغذیه و جلوگیری از افزایش وزن وجود دارد که به قرار زیر می‌باشند :

بهترین روش کاهش وزن همواره تغذیه صحیح و ورزش است. تغییر وضعیت غذا خوردن و اصلاح رژیم صحیح غذایی و ورزش است. در نظر داشته باشید، هر ورزشی برای کاهش وزن مناسب نیست؛ اغلب ورزش های هوازی راهکار مناسبی هستند؛ ورزش هایی که در خشکی هستند مثل طناب زدن، دویدن، تنیس و دوچرخه سواری و... باعث حضور اکسیژن می شود که بسیار مثمر ثمر است و این اکسیژن موجب تجزیه قند و چربیها خواهد شد. بدن با انجام عملیات ورزشی در محیط خشک به وسیله هوا، احاطه می گردد و مدت انجام آن با شدت، رابطه عکس دارد به این شکل که هر چه ورزش هرچه شدیدتر باشد، مدت اجرای آن کم تر خواهد بود.

کارشناسان تربیت بدنی توصیه می کنند تمرینات هوازی یک روز در میان باشد. همچنین با بالا رفتن دمای بدن بعد از انجام ورزش های هوازی تا 18 ساعت که متابولیسم را در این مدت بالا نگه میدارد. چربی ها نقش برجسته ای در سوخت دارند. بنابراین ورزش هایی که منجر به افزایش سوخت و ساز آنها می شوند بسیار مناسب اند. اما انجام ورزش به تنهایی کافی نیست چرا که برای کاهش یک کیلو از وزن خود باید 20 ساعت پیاده روی کرد( ورزش و تغذیه ).

برای دستیابی به وزن مناسب، تناسب اندام و پیشگیری از چاقی، دوری از استرس و فشارهای عصبی و خواب کافی، در زمان مناسب نیز اثرگذار است.

سایر روشهای موجود برای درمان چاقی


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آزند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن : 32240913 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلفاروپلاستی بدون جراحی (درمان افتادگی پلک)بلفاروپلاستی بدون جراحی (درمان افتادگی پلک)

جوانسازی پلک با پلاسما جت، نسل جدیدی از درمان‌های افتادگی پلک است که در جهت افزایش تولید کلاژن حرکت می‌کند. در لیفت پلک با پلاسما جت از تکنولوژی نوینی استفاده می‌شود که مبتنی بر تخلیه الکتریکی است. این مقاله جهت آشنایی شما با این روش تهیه شده است. ... ادامه مطلب

روشهای نوین جوانسازی پوست کدامند؟روشهای نوین جوانسازی پوست کدامند؟

جوانسازی پوست از جمله اقداماتی است که به ویژه در سالهای اخیر بسیار مورد اهمیت قرار گرفته و روشهای نوینی هم برای آن ابداع شده است. در ادامه این مطلب با ما باشید تا شما را با روشهای افزایش کلاژن و الاستین و جوانسازی پوست آشنا سازیم. ... ادامه مطلب

مزایا و معایب لیزر موهای زائدمزایا و معایب لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد می‌تواند به‌جای استفاده مداوم از روشهای موقتی در رفع موهای زائد بدن، به یک باره تمامی موهای زائد در نواحی مختلف بدن را، تنها ظرف چند جلسه از بین ببرد. در این مطلب نکات مربوط به لیزر موهای زائد رو به شما عزیزان توضیح داده ایم. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر لادن ناظمی در سال 1387 تحصیلات خود را در رشته پزشکی به پایان رسانید و پس از آن با طی دوره های مختلفی در زمینه Aesthetic Medicine ( پزشکی زیبایی ) فعالیت خود را آغاز نمود .

وی دارنده گواهینامه بین المللی PPP و skin care از کانادا و دانشگاه تهران و عضو آکادمی زیبایی از آمریکا می باشد .

در حال حاضر با جدیدترین دستگاه های موجود در زمینه پوست مو و لیزر در حال ارائه خدمات به مراجعین محترم می باشد .


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465