اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

نتایج سابسیژن چه زمانی مشخص می شود و چقدر دوام دارد؟

زیبایی و شادابی پوست از جمله عوامل تأثیرگذار در زیبایی افراد می باشد؛ اما در طی مشکلاتی مانند جراحت، زخم و یا التهاب که بهبود آن طول کشیده، ممکن است بافت ناحیه درگیر به بافت‌های زیرین چسبیده و اصطلاحاً فیبروز شود. فیبروز، پوست را به پایین کشیده و نمای ناهموار و نا زیبایی به پوست می‌دهد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دانش زیبایی، درمان این اسکارها غیر ممکن نیست.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از این روش‌های نوین درمانی، سابسیژن است. سابسیژن روشی به نسبت جدید است که در درمان‌های جوانسازی پوست ، آکنه، انواع اسکار و ضایعات آبله مرغان استفاده می‌شود. در این شیوه درمانی، پزشک با استفاده از یک وسیله تیز و برنده، قسمت آسیب دیده را که موجب از بین بردن و آسیب دیدن بافتهای سالم کناری هم می شود را بر می دارد. با انجام این کار، تولید کلاژن در منطقه مورد نظر چندین برابر افزایش یافته و جای زخم به مرور زمان بهبود یابد. در رابطه با اثرات و نتایج انجام عمل سابسیژن میتوان عنوان نمود که عمل سابسیژن در رفع مشکلات پوستی، نتایج ماندگاری خواهد داشت که جهت مشاهده ی اثرات درمانی کامل آن باید تعداد جلسات لازم درمانی به طور کامل انجام شوند .

سابسیژن در چه مواردی استفاده می شود؟

مزایای سابسیژن

  1. سابسیژن یک روش کم تهاجمی است که نیازی به برش‌های وسیع ندارد.
  2. سابسیژن صورت سطح پوست صاف و بهبود کلی بافت را برای شخص به همراه خواهد داشت.
  3. سابسیژن صورت تولید کلاژن را تحریک می‌کند و باعث رشد بافت سالم می‌شود.
  4. سابسیژن باعث بهبودهای طولانی‌مدت در ظاهر اسکار می‌شود
  5. مدت زمان اثر سابسیژن می‌تواند ماه‌ ها یا حتی سال ‌ها باقی بماند.
  6. سابسیژن را می‌توان با سایر روش‌های درمانی ترکیب کرد و اثر آنها را نیز بیشتر کرد.
  7. درمان جای جوش با سابسیژن برای انواع پوست کاربردی است.
  8. سابسیژن با کانولا باعث افزایش استحکام پوست می‌شود.

مراحل انجام سابسیژن

مرحله ی اول: آماده سازی برای انجام سابسیژن

اولین قدم برای انجام سابسیژن پاکسازی پوست می باشد. در این مرحله بایستی پوست از هر نوع کرم و ماده ی آرایشی تمیز شود. سپس پزشک با کمک یک قلم محل انجام سابسیژن را مشخص می کند. سپس مواد بی حسی موضعی به پوست تزریق می گردد.

مرحله ی دوم: تعیین دستگاه سابسیژن

سوزن استفاده شده برای هر نوع پوست متفاوت است و نمی توان برای همه ی بیماران از یک سوزن استفاده نمود. از این رو بعد از تزریق بی حسی موضعی برای پیشگیری از صدمه دیدن بافت های سالم پوست بایستی سوزن مناسب توسط پزشک انتخاب شود. اغلب از سه نوع سوزن ( سوزن تیز، سوزن نوکور، میکرو کانولای بلانت ) در سابسیژن استفاده می شود.

مرحله ی سوم: انجام سابسیژن

سوزن مشخص شده با ملایمت به درون پوست وارد می شود. با ورود سوزن به این لایه ها ارتباط میان بافت های سالم و صدمه دیده قطع می گردد. احساس درد و سوزش طی این مرحله نرمال است.

مرحله ی چهارم: تمیز نمودن محل زخم

در این مرحله برای جلوگیری از ایجاد زخم و خونریزی پزشک بایستی محل زخم را فشار دهد تا تا خون باقی مانده در لایه های زیرین پوست خارج شود. همچنین برای پیشگیری از بروز عفونت، کرم های آنتی بیوتیک تجویز می شوند.

مراقبت های قبل از انجام سابسیژن

نتایج سابسیژن

مراقبت های بعد از سابسیژن

آیا سابسیژن باعث افتادگی پوست می‌شود؟

در تکنیک سابسیژن اکثر مراجعین بعد از جلسه دوم احساس پر شدن و لیفت صورت می کنند که این به دلیل افزایش تولید کلاژن پوست در لایه های مختلف پوست است، بنابراین نه تنها سابسیژن موجب افتادگی پوست نمی شود بلکه به طور غیر مستقیم در سفت شدن و لیفت صورت مؤثر است.

نتیجه سابسیژن کی مشخص میشود؟

در رابطه با اثرات و نتایج انجام عمل سابسیژن می توان عنوان نمود که عمل سابسیژن، نتایج ماندگاری خواهد داشت که جهت مشاهده ی اثرات درمانی کامل آن باید، تعداد جلسات لازم درمانی به طور کامل انجام شوند. در اثر تحریک کلاژن سازی و تولید الاستین، علاوه بر رفع اسکار، پوست به دلیل ترمیم و بازسازی به وسیله ی پروتئین های سازنده ی پوست، روشن تر و شاداب تر خواهد شد. پوستی شفاف، صاف و عاری از اسکار، لک، کک و مک و همچنین بسته شدن منافذ باز و بزرگ پوست از اثرات سابسیژن اسکار می باشد. نتایج اولیه حاصل سابسیژن اسکار پس فروکش کردن کبودی و ورم، چند روز پس از عمل سابسیژن مشهود خواهد بود؛ اما پر شدن جای اسکار توسط کلاژن ها به دو الی سه ماه فرصت، نیاز خواهد داشت؛ زیرا فرآیند ترمیم و بازسازی پوست از لایه های عمیق پوستی، فرآیند زمان بر خواهد بود؛ اما نتایج بسیار ماندگار و طبیعی ایجاد خواهد کرد.

طول دوره درمان با سابسیژن

دوره نقاهت معمولاً با توجه به اندازه، شکل زخم ها و آکنه هایی که روی پوست وجود دارد متفاوت می باشد؛ اما به طور کلی تعداد جلسات سابسیژن بین ۳ تا ۶ بار است. برای استفاده از سابسیژن حدود چهار هفته باید فاصله وجود داشته باشد. البته این با توجه به تشخیص پزشک انجام خواهد شد. بعد از تمام شدن هر دوره ممکن است که فرد در حدود یک تا دو هفته تورم، کبودی یا درد را در پوست خود احساس کند. البته این بستگی به نوع درمان و روش مناسب برای سابسیژن نیز دارد و نوع آکنه و اندازه آن در هر فرد متفاوت می‌باشد.

آیا نتایج سابسیژن دائمی است؟

با استفاده از این روش، اتصالات ناهمواری ها و فیبروتیک زیر پوستی شکسته می شود و بهبود ظاهر پوست را فراهم می کند؛ اما باید توجه داشت که عوارض جانبی موقتی مانند تورم، احتمالاً پس از سابسیژن رخ می دهند و ممکن است نیاز به مراقبت های پس از جراحی و زمان برای بهبود کامل داشته باشید. همچنین اگر عامل اصلی موجب ناهمواری پوست، مانند فعالیت آندروژن ها (عامل های هورمونی) در آکنه، حفظ نشده باشد، ممکن است نیاز به درمان همزمان یا ترکیبی با سابسیژن وجود داشته باشد. نتایج سابسیژن، می‌تواند طولانی مدت باشد؛ اما لزوماً دائمی ‌نیست. با گذشت زمان، به عنوان مثال ممکن است پوست دچار آکنه‌های جدیدی شود، بنابراین نتایج سابسیژن ممکن است دائمی نباشد. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل نیز می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد.

ماندگاری و دوام سابسیژن چقدر است؟

ماندگاری این روش معمولاً طولانی‌مدت است؛ ولی میزان ماندگاری تحت تأثیر چندین فاکتور مختلف است. نوع پوست، نوع آکنه‌ها و اسکارها و شدت و عمق آنها و سن بیمار از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در میزان ماندگاری این روش درمانی تأثیر داشته باشد.

آیا سابسیژن درد دارد؟

سابسیژن با بی حسی موضعی انجام می شود، بنابرین فرد در این روش درمانی دردی را احساس نمی کند و یا درد خفیف می باشد که ناراحتی را به همراه نمی آورد. ممکن است در حین جراحی خون ریزی مشاهده شود؛ اما بعد از آن به هیچ عنوان خونریزی مشاهده نمی شود، بنابرین نگرانی در رابطه با درد و خونریزی این روش درمانی نداشته باشید.

جلوگیری از عوارض سابسیژن

برای جلوگیری از عوارض سابسیژن و دستیابی به بهترین نتیجه درمانی، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

مراقبت‌های بعد از عمل سابسیژن

انواع درمان های همزمان با انجام سابسیژن

عمل سابسیژن (Subcision) به عنوان یک درمان اسکار آکنه می تواند با تشخیص پزشک به طور مؤثر با موارد زیر همراه باشد :

  1. رتینوئید موضعی
  2. میکرونیدلینگ درمارولر، درماپن
  3. اسید لایه برداری (به عنوان مثال 15٪ اسید trichloracetic هر 4 هفته استفاده شود)
  4. TCA CROSS
  5. درمان با لیزر فراکشنال
  6. اندولیفت

چه کسانی نباید سابسیژن انجام دهند؟

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

عوارض سابسیژن

سابسیژن یک روش بی خطر با حداقل عوارض جانبی است. با این حال، مانند هر روش درمانی، برخی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه مرتبط با این درمان وجود دارد. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

کبودی

سابسیژن می‌تواند مقداری کبودی و تورم ایجاد کند که معمولاً خفیف است و باید ظرف چند روز تا یک هفته برطرف شود.

درد

برخی از بیماران ممکن است درد یا ناراحتی خفیفی را در طول یا بعد از عمل تجربه کنند که می‌توان با داروهای مسکن تسکین یابد.

عفونت

سابسیژن با احتمال نسبی بروز عفونت همراه است، گرچه با مراقبت صحیح می‌توان احتمال آن را کاهش داد.

جای زخم

اگرچه این درمان برای بهبود ظاهر اسکار آکنه استفاده می‌شود؛ اما خطر کمی وجود دارد که این روش باعث ایجاد اسکار جدید شود.

تغییرات رنگدانه

سابسیژن می‌تواند باعث تغییرات موقت یا دائمی در رنگ پوست شود. این در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند بیشتر دیده می‌شود.

هزینه سابسیژن صورت

به طور کلی هزینه ثابتی برای انجام این روش به منظور از بین بردن جای زخم و آکنه وجود ندارد؛ چراکه به عواملی نظیر تعداد جلسه، گستردگی منطقه تحت درمان و دستمزد متخصص بستگی دارد.

برای آگاهی از بهترین روش لیفت ابرو کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پماد زینک اکساید در چه مواردی استفاده می شود و چه عوارضی دارد؟پماد زینک اکساید در چه مواردی استفاده می شود و چه عوارضی دارد؟

زینک اکساید یا زینک اکسید ماده سفید رنگی است که با اکسید کردن عنصر زینک یا روی تولید می شود. ... ادامه مطلب

لیفت پوست با نخ یکی از روشهای نوین جوانسازی پوستلیفت پوست با نخ یکی از روشهای نوین جوانسازی پوست

در روش لیفت پوست با نخ، بازسازی بافت‌ها از طریق تحریک کلاژن‌ها و نئوواسکیولاریزیشن برای تقویت بافت‌ها و افزایش کشسانی پوست به خوبی انجام میشود ... ادامه مطلب

نحوه تزریق ژل لب مدل عروسکی یا باربینحوه تزریق ژل لب مدل عروسکی یا باربی

مدل عروسکی ژل لب که با ژل لب مدل باربی نیز شناخته می شود، یکی از مدل های پرطرفدار در بین دختران به شمار می رود. ... ادامه مطلب