اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

درمان سولار لنتیگو یا کک و مک ناشی از آفتاب سوختگی

ضایعات و عارضه‌های پوستی یکی از آزاردهنده‌ترین عواملی است که می‌تواند زیبایی پوست ما را تحت تأثیر قرار دهند. لنتیگو لک هایی دایره ای شکل و معمولاً به رنگ قهوه ای تا سیاه هستند که توسط پوست طبیعی احاطه شده اند. این لک ها ممکن است به آهستگی و طی چندین سال ایجاد شوند و یا یک باره پدید بیایند.

آنچه در این مطلب میخوانید

مهمترین عامل ایجاد کننده آن نور آفتاب می باشد؛ ولی ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی و سندروم های سیستمیک نیز ظاهر شوند. این لک ها معمولاً به عنوان علامتی از آفتاب سوختگی شدید فرد در گذشته بوده است. این لکه‌های پوستی هیچ ضرری ندارند و در صورت عدم درمان مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ اما پزشک می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی این مشکل را برطرف کند.

سولار لنتیگو چیست؟

سولار لنتیگو نوعی آسیب‌دیدگی دائمی پوست است و به صورت لکه‌هایی با رنگ تیره‌تر از پوست، حاشیه‌های نامنظم و اندازه های متفاوت نمایان می‌شوند. این نوع از کک و مک پوستی در نواحی در معرض قرار گرفته با نور خورشید به وجود می‌آید و بیشتر بر روی دست ها ظاهر شده و اندازه لکه های آن از ۵ میلی متر تا ۲ سانتی متر است.

عوامل موثر در ایجاد سولار لنتیگو

علل این تغییر رنگ پوست می تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی باشد. اشعه ماوراء بنفش خشن خورشید می تواند سلول های رنگدانه (ملانوسیت ها) را تکثیر کند که منجر به ایجاد لکه های خورشیدی می شود. فعالیت بیش از حد تیروزیناز (آنزیمی که مسئول تولید ملانین است) ممکن است باعث فعالیت نامنظم ملانوسیت ها و در نتیجه ایجاد لکه های خورشیدی شود. همچنین برخی افراد ممکن است به دلیل مشکلات ارثی دچار این لکه ها شوند. هر چند این لکه‌ها ممکن است در هر نوع پوستی رخ دهند؛ اما در افراد با پوست روشن بیشتر دیده می‌شوند.

علائم سولار لنتیگو

نشانه‌های لنتیگو خورشیدی، شامل یک لکه مسطح و با حاشیه مشخص هستند. شکل این لکه می‌تواند گرد، بیضی یا نامنظم باشد و رنگ آن نیز از رنگ پوست، خرمایی تا قهوه‌ای تیره یا سیاه متفاوت است. اندازه لنتیگو خورشیدی نیز متغیر است و می‌تواند از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر قطر داشته باشد. این لکه‌ها ممکن است کمی پوسته پوسته شوند و اغلب در مکان‌هایی که در معرض آفتاب قرار دارند، به‌ ویژه در صورت و پشت دست‌ها مشاهده می‌شوند.

درمان سولار لنتیگو

نحوه تشخیص سولار لنتیگو

تشخیص لنتیگو خورشیدی اغلب بر اساس بررسی بالینی ظاهری آن انجام می‌شود. در برخی موارد، تمایز لنتیگو خورشیدی از ملانوم (سرطان پوست خطرناک) مشکل است. در این موارد، استفاده از درماتوسکوپی در بررسی بافت پوست می‌تواند تشخیص را واضح‌تر کند. اگر هنوز هم شک تشخیصی وجود دارد، انجام بیوپسی پوست (تکه‌برداری از پوست) می‌تواند برای ارزیابی بافت‌شناسی انجام شود.

روشهای درمان سولار لنتیگو

لیزر درمانی

انواعی از لیزرها وجود دارند که در جهت کاهش یا رفع کامل انواع مختلف کک و مک و خال‌ها و لکه‌های پوستی استفاده می‌شوند. ميزان ماندگاری نتایج این روش درمان لک صورت و کک و مک به نوع لیزر مورد استفاده و نوع لکه‌های پوستی که مورد درمان قرار گرفته است، بستگی دارد. از مهمترین مزایای استفاده لیزر این است که اشعه لیزر تنها بر روی کک و مک تمرکز کرده و به سایر نواحی پوست تأثیری نخواهد داشت. همین ویژگی باعث می‌شود لیزر و بدون عارضه باشد.

لایه برداری با مواد شیمیایی

این روش درمانی برای رفع لکه‌های رنگی پوست (خال‌های تیره) که در اثر نور آفتاب ایجاد شده است و یا سایر عوارض پوستی که در اثر آفتاب یا پیری به وجود آمده است بسیار مؤثر خواهد بود.در این روش ابتدا ماده مورد نظر با غلظت بیشتری بر روی کک و مک‌ها مالیده می‌شود و سپس تمام سطح پوست با این ماده پوشانده می‌شود.

استفاده از کرم‌های سفید کننده

این کرم ها حاوی ماده‌ای به نام هیدروکوئینون و یا آنتی اکسیدان‌هایی مثل آلفا هیدروکسی اسیدها، ویتامین C، رتینوئیدها و آزلائیک اسید می‌باشند. البته قبل و بعد از استفاده از این روش باید حتماً از پوست در برابر نور آفتاب محافظت شود.

روشهای پیشگیری از سولار لنتیگو

اگرچه ابتلا به لنتیگو پیشگیری ندارد؛ ولی کسانی که در سنین پایین هستند با استفاده صحیح از ضدآفتاب در سنین پیری تعداد ضایعات کمتری روی پوستشان تظاهر پیدا خواهد کرد. در سنین بالاتر اگر فردی دچار این لکه‌های پوستی شده باشد، دیگر استفاده از ضدآفتاب کمک چندانی به وی نمی‌کند و می‌تواند از روش‌های درمانی مؤثر در رفع این لک‌ها کمک بگیرد. برخی اقدامات که در این رابطه می‌توانند موثر باشند، عبارتند از:

  1. از کرم ضدآفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید. حتی زمانی که هوا آفتابی نیست استفاده از ضدآفتاب ضروری است.
  2. هرگز از روش‌های برنزه کننده استفاده نکنید.
  3. از آفتاب‌ سوختگی پوست جلوگیری کنید.
  4. در ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر آفتاب شدیدتر بوده و باید از قرارگرفتن در معرض آن خودداری کنید.
  5. در آفتاب از کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

عوارض سولار لنتیگو

لنتیگو خطرناک نیست و باعث بروز هیچ گونه علائمی نمی شود. با این حال برخی سرطان های پوستی وجود دارند که علائم مشابهی دارند. پزشک می تواند آنها را تشخیص دهد یا در صورت نیاز، آزمایش تجویز کند. این لک ها هیچ خطری برای سلامتی فرد و نیز قابلیت تبدیل شدن به لکه‌ های سرطانی را ندارند. در موارد اندکی که کک و مک با آثار بیماری‌های ارثی نادری همچون اگزرودرما پیگمنتوسام یا نوروفیبروماتوزیس همراه باشند لازم است بیماری اصلی پیگیری و درمان شود.

برای درمان سولار لنتیگو به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کک و مک‌های صورت شما زیاد است و تمایل دارید آنها را از بین ببرید، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نکاتی که بعد از تزریق ژل لب باید رعایت کنیدنکاتی که بعد از تزریق ژل لب باید رعایت کنید

امروزه با استفاده از تکنیک های زیبایی نظیر تزریق ژل لب به راحتی می توان با بهبود ساختار ظاهری لب ها در کمترین زمان ممکن به فرم دلخواه رسید. ... ادامه مطلب

معرفی روشهای لیفت صورت بدون جراحیمعرفی روشهای لیفت صورت بدون جراحی

افتادگی پوست، ضعیف شدن عضلات و جمع شدن بافت چربی در پوست زیر ناحیه چانه و خط فک می تواند باعث ایجاد ظاهر نامناسب برای افراد شود. زمانی که این اتفاق بر ... ادامه مطلب

درمان تیرگی های ناشی از التهاب پوست با لیزر کیوسوئیچدرمان تیرگی های ناشی از التهاب پوست با لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن تیرگی روی پوست است. ... ادامه مطلب