اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل الماس بدرخشید

همه چیز در مورد آر اف سرجیکال

آر اف سرجیکال (Radiofrequency Surgical) یکی از روش‌های پیشرفته و مدرن در جراحی‌های کم ‌تهاجمی است که با استفاده از امواج رادیوفرکانسی، بافت‌های هدف را برش داده یا ترمیم می‌کند. این تکنولوژی نوین با ایجاد حرارت کنترل ‌شده، دقت بالا و آسیب کمتر به بافت‌های اطراف، مزایای زیادی در مقایسه با روش‌های سنتی جراحی دارد. از آر اف سرجیکال در حوزه‌های مختلف پزشکی از جمله زیبایی، پوست و مو، و حتی درمان بیماری‌های داخلی استفاده می‌شود. این روش به دلیل دقت بالا، دوره بهبودی کوتاه‌ تر و کاهش خطر عفونت، جایگاه ویژه‌ای در بین پزشکان و بیماران پیدا کرده است. در این مقاله، با اصول و کاربردهای آر اف سرجیکال، مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد. اگر به دنبال یک روش جراحی کم‌ تهاجمی و موثر هستید، آر اف سرجیکال می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مکانیزم عملکرد آر اف سرجیکال

دستگاه آر اف سرجیکال (RF) و یا رادیو سرجری، یک نوع جراحی است که عملکرد آن با استفاده از امواج رادیویی می‌ باشد. کاربرد این دستگاه در زیبایی و درمانی متفاوت است. استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالا 4MHz در برداشتن خال و زائده‌ های پوستی مثل زگیل‌ها، برآمدگی‌ها، اسکارها و … به کار می ‌رود. با برخورد امواج رادیویی به پوست این امواج با ایجاد لرزش در مایع میان بافتی و تبخیر آن در دمای پایین بدون نیاز به حرارت و آسیب رساندن به بافت پوست، برش بافت پوست بسیار ظریف انجام می‌شود و بدون خونریزی روند درمان به همین ترتیب طی می‌شود. در این روش به آرامی ضایعه را (لایه به لایه) از سطح پوست می‌تراشد. در همان زمانی که دستگاه ضایعه را به آرامی می‌تراشد، خونریزی پوست هم با استفاده از گرما بند می‌آید.

کاربردهای آر اف سرجیکال

مزایا آر اف سرجیکال

آر اف سرجیکال

معایب آر اف سرجیکال

مراقبت‌های پس از آر اف سرجیکال

  1. چند ساعت بعد از درمان میتوان ناحیه مربوطه را با آب ولرم به صورت خیلی ملایم شستشو داد.
  2. احساس سوزش در ناحیه درمان شده در چند ساعت اول طبیعی است. در این موارد استفاده از کمپرس یخ می تواند به بهبود علائم کمک کند.
  3. تا 48 ساعت بعد از پروسه درمانی از استفاده از لوازم آرایشی و میکاپ خودداری کنید و پس از آن به مدت یک هفته از مواد آرایشی دارای پایه الکل استفاده نفرمایید.
  4. حداقل به مدت 3 روز پس از درمان پوست خود را ماساژ ندهید و با آب داغ نشویید.
  5. تا یک هفته پس از انجام آر اف سرجیکال، از پوست درمقابل آفتاب با کمک کلاه و عینک و استفاده از ضد آفتاب مناسب مراقبت کنید. عدم رعایت این موضوع ممکن است منجر به ایجاد لکه در پوست شما شود.
  6. انجام اصلاح دو روز پس از انجام آر اف سرجیکال بلا مانع می باشد.
  7. 10-14روز پس از انجام آر اف سرجیکال از ترمیم کننده تجویز شده توسط پزشک حداقل روزی دو بار استفاده نمایید. و در خصوص استفاده از هر نوع کرم و انتی بیوتیک دیگر بصورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خودداری بفرمایید.
  8. از انجام ورزش های سنگین در 3 روز اول بعد از انجام آر اف سرجیکال خودداری کنید.
  9. بروز خونریزی نقطه ای و مختصر پس از انجام درمان در موضع طبیعی است. در صورت بروز مقداری پنبه تمیز روی محل قرار داده و فشار دهید تا خونریزی بند بیاید.
  10. در مواردی ممکن است در چند روز اول ناحیه درمانی تیره تر شده و روی آن دلمه و پوسته تشکیل شود این یک روند طبیعی است و نگران آن نباشید فقط آن را دست کاری نکنید و پوسته ها را نکنید و اجازه دهید روند طبیعی بازسازی پوست انجام شود.

پرسش‌های متداول

درمان با استفاده از آر اف سرجیکال یکی از بی‌ خطرترین و ایمن ‌ترین روش‌های زیبایی است که عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد. از جمله مشکلات رایج بعد از انجام آر اف سرجیکال می‌توانیم به قرمزی، کبودی، تورم و حساسیت ناحیه تحت درمان اشاره کنیم. این عوارض کاملا موقتی هستند و بعد از گذشت چند ساعت تا چند روز به‌ صورت کامل ناپدید می‌شوند.

درمان با آراف سرجریکال نتایج قابل مشاهده و قابل توجهی را در کوتاه ‌ترین زمان ممکن به ارمغان می ‌آورد. شما می‌توانید تغییرات مثبت در پوست خود را پس از چند جلسه درمان مشاهده کنید.

خیر، از آنجایی که این روش درمان کم تهاجمی است، دوره نقاهت آن نیز بسیار کوتاه می باشد. از این رو شما می‌توانید بعد از درمان، به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

طبق بررسی‌های انجام شده، استفاده از دستگاه آر اف سرجیکال برای اکثر افراد، مناسب و کاملا بی خطر است. افرادی که به دنبال جوان‌ سازی و ترمیم پوست خود در نواحی مختلف مانند صورت، بدن و… هستند می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. اما به طور کلی این روش درمانی برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  1. زنان باردار یا شیرده
  2. افرادی که دارای ایمپلنت الکترونیکی هستند.
  3. افراد که به بیماری‌های پوستی مزمن مبتلا هستند.
  4. افرادی که به امواج رادیو فرکانس حساس هستند.

هزینه آر اف سرجیکال

تعیین هزینه درمان با آر اف سرجیکال به عواملی مانند نوع درمان، ناحیه مورد نظر، مهارت و تخصص پزشک، مکان کلینیک و ... بستگی دارد.

نتیجه ‌گیری

آر اف سرجیکال به عنوان یک روش پیشرفته در جراحی‌های کم‌ تهاجمی، با امکاناتی همچون دقت بالا، کاهش زمان بهبودی، و خطر کمتر عفونت، نقش مهمی در بهبود فرآیندهای جراحی دارد. این تکنولوژی نوین نه تنها به پزشکان امکان می‌دهد که بافت‌ها را با دقت بالا برش یا ترمیم کنند، بلکه به بیماران اطمینان می‌دهد که درمان ‌های کمتری نیاز به بازگشت به بیمارستان دارند و زمان بهبودی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد. به طور کلی، آر اف سرجیکال به عنوان یک روش جراحی پیشرفته و کارآمد، در حوزه‌های مختلف پزشکی و زیبایی جایگاه ویژه‌ای دارد و به دلیل مزایای فراوانش، به یکی از ابزارهای حیاتی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران تبدیل شده است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :